Ledarskapsstrategi
Jag hjälper ledare att bygga relationer, trovärdighet och påverkan via berättelser.
En hög med plaststolpar. En handfull kopplingsbitar. För barn kan denna kombination skapa timmar av nöje när de sätter ihop så många fort, slott och stugor som deras hjärtan önskar. Resultatet begränsas endast av barnens fantasi.
Denna enkla kombination är en bra metafor för övertalning. Du har högar med historier. När allt kommer omkring så sitter du på en guldgruva som heter ”livet”. Och eftersom personen du försöker övertala också sitter på sin egen guldgruva, så har den personen också ett överflöd av historier.
Övertalning är det som låter dig koppla ihop din berättelse med deras. Det är som kopplingsbitarna som barn använder för sina fantasifulla byggprojekt. Utan kopplingsdelarna så finns det ingen struktur och inget bindemedel. Men om du kan hitta den där magiska mekanismen som sammanlänkar din berättelse med andras, så kan du börja övertala dem – oavsett om det är en anställningschef, en potentiell kund, en anställd, en kollega eller någon annan som du vill övertyga.
Att hitta den ”nyckeln” som på ett autentiskt sätt sammanlänkar din berättelse med någon annans är det som får övertalning att fungera. Det gör att du kan etablera relationer, bygga relationer och förtjäna ett förtroende från din publik så att de verkligen ser dig som en i samma grupp.
Så här hittar du den kopplingen
Lyssna på din publiks berättelser. Det första steget är alltid att överväga din publiks berättelser. Lägg tid på att lära känna din publik. Du kan göra detta genom tillfälliga samtal, eller om du håller en formell presentation eller workshop, fundera över vad du kan åstadkomma genom preliminära undersökningar eller ett förberedande arbete. Att lyssna på publikens berättelser gjorde skillnaden för Margaret Page när hon kampanjade för att bli den andra vicepresidenten för Toastmasters, en position som kunde föra henne på vägen till att bli organisationens ordförande. Hon ringde 500 Toastmasters-medlemmar från hela världen för att höra deras berättelser om hur Toastmasters hade gjort skillnad för dem. Hennes lyssnande lönade sig: Page vann kampanjen och är nu på väg att klättra till toppen av en välkänd internationell organisation. När du vill ställa de rätta frågorna för att locka fram berättelser i en konversation så inspirerar dessa verkligen bra frågor till reflektion och berättande.
Hitta konceptet bakom berättelsen. Baserat på de specifika händelser, tidsperioder, handlingar och karaktärer som din publik kommunicerar i sina egna berättelser, vilka idéer är viktiga för dem? Till exempel, när någon kämpar med om hon ska gå med i familjeföretaget eller starta upp något på egen hand, hon försöker verkligen hitta sin yrkesidentitet. När någon försöker avvärja ett marknadshot från en stor konkurrent så kanske han i verkligheten kämpar för att förnya sig inom sitt företag. Hitta den verkliga anledningen i varje berättelse du hör.
Välj en korsande berättelse från ditt eget ”Berättelsebibliotek.” Tänk på berättelserna från ditt eget liv. Vilka kommer bäst att fungera med konceptet personen pratar om? Det behöver inte vara en identisk historia. Det kan till exempel helt enkelt vara en tankeväckande berättelse om en tid då du kämpade för att hitta din egen yrkesidentitet.
Tajming är allt. När ska du presentera din berättelse? Du vill inte uppfattas som att du försöker berätta en bättre historia än den nyss hörde. Du vill inte heller flytta fokus till dig själv. Och om någon råkar dela med sig av en känslig berättelse – en upplevelse av diskriminering, trauma eller sorg – sök då inte alls efter en liknande berättelse. Lyssna helt enkelt väl och bekräfta vad de delar med sig.
Det finns tre faser för att berätta en korsande historia:
- Först, erkänn fullständigt att du har hört deras berättelser och att du känner empati.
- För det andra, när möjligheten dyker upp, så dela dina berättelser som korsar deras på en konceptuell nivå. Det behöver inte vara omedelbart efter deras berättelse. Kom ihåg att till fullo erkänna att du har hört och känner empati för deras berättelse först.
- För det tredje, föreställ dig en historia som sammanlänkar din och deras. Du kan inleda detta med en fras som ”Hur skulle det se ut om…?” eller ”Baserat på våra gemensamma intressen, tänk om vi…?”
När Margaret Page lyssnade på de 500 Toastmasters-medlemmarna, så tog hon sig tid att lyssna. Hela första delen av samtalet ägnades åt att lyssna. Hon följde upp detta med att dela med sig av sina egna korsande berättelser.
Fortsätt bygga upp ditt berättelsebibliotek. För att hitta korsande berättelser, fyll ditt eget ”berättelsebibliotek” med bra berättelser. Reflektera över dina egna livserfarenheter och forma dem till korta berättelser som du känner dig beredd att berätta med ett ögonblicks varsel. Ett enkelt sätt att göra detta är att ta bort de där galet bra frågorna och istället använda dem för att reflektera över din egen erfarenhet.
När du hittar korsande berättelser så kan du börja bygga otaliga bra saker med de människor du på ett autentiskt sätt har övertalat .